//Lichttherapie
Lichttherapie 2017-12-15T11:32:07+00:00

Lichttherapie

Eind september maakt de zomer plaats voor de herfst. De dagen worden korter, het wordt steeds eerder donker. Door gebrek aan licht kan in ons lichaam een tekort ontstaan aan vitamine D. Daardoor kunnen we klachten krijgen. Ook kan te weinig daglicht leiden tot depressies. Voor veel mensen biedt lichttherapie uitkomst.

Lichttherapie: de behandeling
In een periode van zeven dagen zit u vijf keer 20 tot 30 minuten voor een intense lichtbron. De schadelijke UV straling is er uitgehaald. Het licht gaat via uw ogen naar de pijnappelklier (epifyse) in de hersenen. De belangrijkste functie van deze klier is de aanmaak van melatonine (slaaphormoon) en serotonine (geluksgevoel hormoon). Deze stoffen zorgen voor energie op de dag en slaap/rust in de nacht. Door juiste stimulering met licht, krijgt u overdag meer energie en bouwt u een goed dag- en nachtritme op. Ook maakt het lichaam meer vitamine D aan. Dit is belangrijk voor bot- en spieropbouw.

U kunt de behandeling het beste preventief starten in de maand augustus. Sommige mensen zijn daarmee het hele seizoen klachtenvrij. Anderen herhalen de behandeling van tijd tot tijd.

Wanneer lichttherapie?
Lichttherapie biedt uitkomst bij: weke en pijnlijke botten, botontkalking, spierzwakte, vermoeidheid, lage weerstand, verminderde concentratie, lusteloosheid, depressiviteit, slaapproblemen, Jetlag syndroom, SAD (Seasonal Affectieve Disorder). Lichttherapie kan ook van belang zijn voor mensen in tehuizen en mensen die bijvoorbeeld door een huidaandoening of door een slechte zomer weinig met zonlicht in aanraking komen.

Meer weten? Neem gerust contact op voor meer informatie of het maken van een afspraak.