//Sportblessures
Sportblessures 2018-01-15T21:28:19+00:00

Sportblessures

Blessures en huidproblemen bij een sporter zijn – zeker op hoog niveau van sporten – heel vervelend en belemmeren in de prestaties. Het een en ander wijst op een overactief immuunsysteem met verhoogde ontstekingsgevoeligheid. Dit veroorzaakt een verhoogd risico op blessures en verminderde topprestaties. Je wilt snel af van je klachten, maar nog belangrijker: hoe voorkom je ze? Hierin spelen een gezond dag/nachtritme en jouw immuunsysteem een heel belangrijke rol.

Dag/nachtritme en de invloed op je lijf

Uit onderzoek blijkt dat een verstoorde dag/nachtritme een negatieve invloed heeft op het lichaam. Het dag-nachtritme wordt bepaald door twee hormonen: cortisol overheerst overdag, melatonine ’s nachts. Dit wordt geregeld door licht en donkerte. Het hormoon Melatonine ondersteunt sneller spierherstel en sneller herstel na (stress)fracturen en problemen met het immuunsysteem. Bovendien optimaliseert het de differentiatie van stamcellen in kraakbeen, draagt het bij tot herstel van neurale schade en hersenschade na trauma. De afwezigheid van melatonine daarentegen is een risicofactor voor botletsels. Tekort leidt tevens tot verhoging van proinflammatoire cytokines en pijngevoeligheid.

Aangezien melatonine ’s nachts geproduceerd wordt, is het van essentieel belang het bioritme te herstellen. Het vermijden van factoren die de hersenen wijsmaken dat het nog geen nacht is (zeitgebers), helpen daarbij:

  • Licht: een blauw lichtfilter-bril kan door het uitfilteren van blauw licht helpen om een nachtgevoel te geven aan de hersenen, zodat de melatonine productie kan starten. Recente smartphones, tablets en laptops hebben ook een blauw lichtfilter voor ’s avonds.
  • Voedsel: geen voedsel meer na 20-21 uur (12 uur na het wakker worden). Het lichaam heeft een ‘voeding vrije periode’ nodig;
  • Koffie: koffie heeft een halfwaardetijd van 8. Dat betekent dat je na 8 uur nog de helft aan cafeïne uit het kopje koffie in je bloed hebt. Dus geen koffie meer na 14 uur.

Melatonine is overigens ook de ‘master’ van vetcel differentiatie: gedurende de dag wordt vet opgebouwd (voeding) en ’s nachts wordt het afgebroken in dienst van het immuunsysteem. Maar wat gebeurt er als de dag verlengd wordt? Dan blijft vet anabool en wordt het niet afgebroken. Een overdaad aan licht versterkt vetopstapeling!

Het is dus belangrijk het lichaam te synchroniseren met licht en voeding. In het begin kan een melatonine suppletie helpen.

Immuunsysteem

Ook het immuunsysteem heeft een dag-nachtritme. De dag staat in dienst van de hersenen, organen en spieren. De nacht staat dan weer in dienst van het immuunsysteem: dan komt het uit z’n opslag gekropen en gaat het via de bloedbaan naar het slagveld: de plaatsen in het lichaam die hersteld moeten worden. Maar wat als er geen nacht is?

  • Gevolg 1: Het onvermogen om ontstekingen te beëindigen
    Resoleomics, het tijdig beëindigen van ontstekingen, is afhankelijk van goede vetten (Omega 3). Maar als er geen nacht is, zijn deze niet beschikbaar, dus stopt de ontsteking niet.
  • Gevolg 2: Spierafbraak
    Als er geen nacht is, zal het immuunsysteem eiwitten gaan gebruiken als voedingsbron om glucose te maken (neoglucogenese voor energie) en gulzig worden. Dit noemt men ‘The selfish Immune System’. De ‘neoglucogenese’ staat dan in dienst van het immuunsysteem. En uit de symptomen kan worden afgeleid welke strategie het immuunsysteem hiervoor gekozen heeft, onder meer het afbreken van spieren.
  • Gevolg 3: Vetopbouw
    Als het vet ’s nachts niet verbruikt wordt door het immuunsysteem, zal het anabool blijven en gaan opstapelen en dat zie je uitwendig. Hoe maak je vet dan weer katabool? Door de ‘zeitgebers’ te reguleren om de nacht te verlengen.

Bioritme bij sporters

Voor sporters zijn er veel gevolgen bij een verstoorde dag/nachtritme. Velen onder hen verlengen hun dag en hun nachtleven zorgt voor slaapproblemen. Een gemiste nacht verhoogt ontstekingsgevoeligheid, naast de verhoogde gevoeligheid door een sprint of andere sportprestatie. Een avondwedstrijd verkort de nacht en als er dan nog een ochtendtraining volgt, dan is dit vragen om blessures.

Verder bestaat er een relatie tussen prestaties en lichaamstemperatuur. Prestatiecapaciteit en stijging van temperatuur nemen samen toe in de loop van de dag en nemen ook weer samen af. Verschil is er tussen ‘vroege’ en ‘late’ vogels. En dat heeft zo zijn gevolgen voor prestaties op wedstrijden, zeker voor internationale en buitenlandse competities. Met behulp van ‘zeitgebers’ en melatonine kan hier geholpen worden, om je sporters (of jezelf als sporter) fit te krijgen op het juiste ogenblik.

Tips bij slaapproblemen

Indien je niet kan slapen ‘s nachts, is opstaan en iets eten écht geen goede keuze. Een eenvoudige strategie om alsnog in slaap te dommelen, is het opzetten van de blauw lichtfilter-bril. Overdag slaap inhalen is al even funest als ’s nachts opstaan en iets eten. De hersenen begrijpen er niets meer van, het verstoort het bioritme en vermindert prestaties. Ben je toch vermoeid, bijvoorbeeld door reizen, een jetlag, onregelmatige avond- of nachtdienst? Dan kan het innemen van melatonine op het juiste moment hulp bieden.

Begeleiding van topsporters en zakenmensen

Als kPNI deskundige begeleid en behandel ik sporters en zakenmensen die op topniveau moeten presteren door middel van kPNI en acupunctuur.  Deze methoden worden steeds vaker toegepast op topniveau. Bij topsporters en/of een topclub is een goede klinische PsychoNeuroImmunologische therapeute (kPNI) eigenlijk onontbeerlijk. Vele sportclubs, zoals Ajax, maken er al gebruik van.   Wetenschappelijk is er zoveel kennis over leefstijl en voeding in relatie met sportprestaties, dat het echt zonde is om dat te laten liggen.

Niet alleen wordt kPNI ingezet bij het behandelen van blessures en tijdens de revalidatieperiode van een sporter. Ook preventief zijn kPNI en acupunctuur van grote waarde. Verder is er een zeer effectief BICOM bioresonantie behandelprogramma bij blessures.

Wist je dat je door middel van bioritme zelfs je beste wedstrijd of trainingsmoment kunt beïnvloeden? En dat je met een bepaald eiwit je spieropbouw kunt vergroten zonder blessures?

Meer weten over deze begeleiding en behandeling om als sporter, sportclub of in je werk ook weer optimaal te presteren? Neem gerust contact op voor meer informatie of het maken van een afspraak.

Interessant om te lezen